Woord van de Week

Ondernemen met bezieling

Een term blijft een term zolang die als zodanig gebruikt wordt. Neem nou de term mvo, maatschappelijk verantwoord ondernemen. Consumenten horen het graag, maar het is niet altijd duidelijk wat dat mvo daadwerkelijk voor een bedrijf inhoudt.

bezieling de 1 het bezielen ≈ inspiratie 2 sterk gevoel waarvan iemand of iets vervuld is ≈ vitaliteit (vol vuur, sterk geïnspireerd)

Waas

Die vaagheid rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent niet automatisch dat een bedrijf slechts paradeert met een populair etiket. Bovendien bestaan er nogal wat verschillende vormen van mvo en ook dat maakt de inhoudelijke betekenis niet per se helderder.

Profileren

Zo heb je binnen mvo de mogelijkheid om jezelf te profileren als groene, duurzame, sociale, ethische of economische ondernemer. Ook kun je het algemene mvo tot een dieper niveau doortrekken. Je maakt dan geen maatschappelijk verantwoorde keuzes, maar je neemt maatschappelijk betrokken besluiten. Duidelijk, toch?

Nee, niet echt. Hoewel de scheidingslijn tussen groen en duurzaam ondernemen zeker bestaat, zijn de beide termen voor veel mensen één pot nat. Hetzelfde geldt voor sociaal en ethisch ondernemen. En volgens mij is het verschil tussen ‘verantwoord’ en ‘betrokken’ vooral interessant voor definitiegekken zoals ik.

Bezieling ontbreekt

Bedrijven met sterke normen en waarden lopen door het gebruik van zulke termen kans om hun doelgroep mis te lopen. Wat in zo’n geval gebeurt is vergelijkbaar met het averechtse effect dat iemand letterlijk welkom heten kan hebben: het is te algemeen, te weinigzeggend.

bezielen overgankelijk werkwoord  1 leven aan iets geven 2 figuurlijk  hij/zij bezielt de klei = hij/zij maakt er een levendig beeld van 3 als drijvende kracht werken, een sterk gevoel oproepen bij ≈ inspireren  4 als dwaze kracht werken “ik weet niet wat die persoon bezielt”

Paradox

Paradoxaal genoeg is het tegelijkertijd ooit te specifiek. Misschien hecht je veel waarde aan bescherming van het milieu en probeer je zoveel mogelijk cradle to cradle, ofwel C2C, te produceren.

Je kunt dan stellen dat je groen onderneemt, maar als je producten eeuwig meegaan en ontstaan zijn als antwoord op een cultureel probleem, dan kun je wellicht ook zeggen dat je duurzaam en sociaal onderneemt.

Het belang van de doelgroep

Welke term of termen je ook kiest, houd altijd jouw visie, missies en bijbehorende doelgroep in het oog. Natuurlijk hoef je niet met ieder besluit te lopen pronken. Er mag wat mij betreft juist een vanzelfsprekendheid zitten in het uitvoeren van alle activiteiten die tot het maatschappelijk verantwoorde gerekend kunnen worden.

Als het jouw missie is om de wereld groener te maken, dan hoef je andere wereldbevorderende keuzes niet te benoemen om gelijkgestemden te vinden in jouw reis naar het groene einddoel.

Vol vuur

Maar, zorg er dan wel voor dat je het weer specifiek genoeg maakt. Laat klanten, partners en medewerkers zien wat jou inspireert. Benoem wat je daadwerkelijk doet om jouw vuur brandende te houden. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is ondernemen met bezieling, je gáát ergens voor, geeft leven aan hetgeen waarin jij gelooft.

Ondernemen met bezieling is ondernemen vol vuur.

Bezield ondernemen

In het verlengde van mvo heb ik het daarom graag over bezield ondernemen, ondernemen met bezieling. Nog meer dan dat het iets zegt over de manier waaróp je handelt, dekt het de lading van de intentie waarméé je handelt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is geen kwestie van een afvinklijstje, het zegt iets over idealen, betrokkenheid en passie.

Het resultaat

Als de daden hetzelfde zijn maakt de intentie toch niet uit, zal je misschien denken. Ik kan op verschillende manieren beargumenteren waarom ik dat anders zie, maar volgens mij is het in dit geval simpel:

intentie wakkert aan

Hoe sterker jouw intentie om verantwoord en betrokken te ondernemen, hoe sterker het resultaat. Met intentie maak je niet één keer, maar iedere keer opnieuw keuzes die passen bij jouw visie. Je inspireert jezelf als het ware.

Oprecht mvo

Daarnaast inspireert overtuigende intentie anderen om jou te volgen in jouw missie. Op die manier wordt wat jij doet om maatschappelijk verantwoord te ondernemen breed gedragen, de term krijgt dan de lading die het verdient.

En dat allemaal omdat jij besloot te ondernemen met bezieling.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Heb je een goed verhaal, maar mis je de juiste woorden?
Ik help je graag op weg in een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.

Jouw verhaal verdient de juiste woorden, een heldere stem die jouw publiek bereikt én inspireert. Luverei helpt jou die stem te vinden met schrijf- en redigeerwerk. Door aandachtig te luisteren, met zorg te verwoorden en vol passie te boeien. Geef jouw verhaal de woorden die het verdient. Laat van je horen!

Contact

E-mail sara@luverei.nl
Telefoon 06 20996290

KvK 71507671
Btw-id NL002281312B61